چطور از توییتر استفاده کنم؟

معرفی و آموزش شبکه های اجتماعی

چطور از توییتر استفاده کنم؟

۲ بازديد
توییتر (Twitter) یک شبکۀ اجتماعی متن‌محور و محبوب در جهان است که مخاطبان خاص خود را دارد. این شبکۀ اجتماعی در داخل ایران فیلتر است، اما نکتۀ جالب این است که اکثر اخبار حوزه‌های مختلف و محتواهای طنز کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و… برای اولین‌بار در توییتر منتشر می‌شود. توییتر دقیقاً مثل آبشار عمل می‌کند؛ محتواهای دست‌اول و اخبار موثق ابتدا داخل توییتر منتشر شده و بعد در تلگرام، اینستاگرام و جاهای دیگر پخش می‌شوند.

اوایل دهۀ ۸۰ شمسی، اخبار قابل اتکا را حتماً باید از زیرنویس شبکۀ خبر تلویزیون یا روزنامه‌ها دنبال می‌کردیم؛ اما امروزه به‌خاطر پیشرفت رسانه‌ها، هر خبرنگار و هر شهروندخبرنگاری به‌نوعی برای خود رسانه به حساب می‌آید و می‌توان اخبار قابل اتکا را از صفحۀ آن شخص دنبال کرد یا با دنبال‌کردن هشتگ‌های داغ توییتر فارسی، از اخبار داغ روز باخبر شد.

توییتر چیست؟

 

واژۀ توییتر از نام‌آوای صدای گنجشک در طبیعت گرفته شده است. در فارسی به صدای گنجشک می‌گوییم «جیک جیک» و در انگلیسی می‌گوییم «Twitter». وجود پرنده در لوگوی توییتر هم به همین خاطر است. هم از طریق اپلیکیشن موبایل و هم از طریق نسخۀ وب می‌توانید به این شبکه دسترسی داشته باشید. به هر نوشته‌ای که در این شبکه منتشر می‌کنید یک توییت گفته می‌شود و به‌طور پیش‌فرض تمام کاربران و حتی کسانی که در این شبکه اکانت ندارند می‌توانند توییت شما را مشاهده کنند. (البته امکان تغییر تنظیمات اکانت توییتر از حالت عمومی به حالت خصوصی هم وجود دارد. شاید گاهی‌اوقات به فکر پاک‌کردن اکانت توییتر خود افتاده باشید، اما با تغییر تنظیمات می‌توانید حالتی را انتخاب کنید که فقط فالوئرهای شما بتوانند توییت‌هایتان را ببینند.)

در توییتر می‌توانید کاربران موردعلاقۀ خود را فالو کنید و به‌روزرسانی‌های آن‌ها و نیز توییت‌هایی را که می‌نویسند در تایم‌لاین خود مشاهده کنید. هر کاربر می‌تواند اطلاعات گوناگونی را با بقیه به اشتراک بگذارد. اطلاعاتی از قبیل متن (با محدودیت ۲۸۰ کاراکتر)، عکس، ویدئو، لینک‌ وب‌سایت‌های گوناگون و نقل‌قول‌کردن توییت‌های دیگران. برای آشنایی با ترفندهای توییتر و اصطلاحاتی که در توییتر استفاده می‌شود، مانند «ریتوییت»، «هشتگ»، «منشن» و یا سؤالاتی که برایتان پیش می‌آید از قبیل اینکه «فیواستار در توییتر چیست؟» 

جالب است بدانید که براساس رتبه‌بندی Alexa، توییتر قبل از فیلترشدن جزو پنج سایت محبوب در ایران محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر براساس رتبۀ الکسا حتی جزو ۵۰ سایت محبوب ایران هم دیده نمی‌شود. طبق آمارهای مختلف موجود در اینترنت، حدس می‌زنم که رتبۀ توییتر بین ۵۰تا۱۰۰ سایت محبوب کشور باشد.

دلیل محبوبیت توییتر چیست؟

یکی از دلایل جذابیت بالای توییتر این که بسیار سریع پیام های دوستان­تان را بررسی می‌کنید. در واقع می‌توانید صدها کاربر توییتر را دنبال کرده و مطالب آن ها را به صورت اجمالی و سریع نگاه کنید و این ویژگی با ساختار دنیای مدرن بسیار سازگار است.

در توییتر از محدودیت در تعداد کلمات هر پیام، به صورت هوشمندانه ای استفاده شده به طوری که توییت به 280 کلمه محدود شده است. در واقع این محدودیت باعث ایجاد یک چالش جذاب شده است.  همچنین اصل مختصر و مفید را به واقعیت تبدیل می‌کند و باعث می‌شود کاربران کلمات را به صورت هدفمند و متمرکز به کار ببرند. این محدودیت نیز باعث شده یک توییت در یک نگاه قابل خواندن باشد و این چنین است که توییتر به یک پلتفرم جذاب تبدیل شده است


چرا افراد توییت می کنند؟

اشخاص به دلایل مختلفی توییت می کنند: از جمله غرور، توجه، تبلیغ صفحات وب یا احساسات روزمره که ممکن است سراغشان بیاید مانند شادی، غم یا حتی بی حوصلگی. در واقع این فرصتی است که به جهانیان فریاد بزنیم و از اینکه چه تعدادی از مردم توییت های ما را می خوانند، لذت ببریم.

 با این حال، تعداد زیادی از کاربران توییتر محتوای مفیدی را ارسال می کنند و این ارزش واقعی توییتر است. این برنامه باعث می‌شود تا مردم به روزنامه نگاران آماتور در زندگی تبدیل شوند و  چیزی هایی را توصیف و به اشتراک بگذارند که در طول روز برایشان جالب به نظر رسیده است.

شبکه اجتماعی توییتر هم مانند سایر شبکه ها، محرک های بیهوده زیادی دارد؛  اما در عین حال، پایگاه مناسبی از اخبار مفید و مطالب آگاهانه است و شما باید تصمیم بگیرید که کدام محتوا را در توییتر دنبال کنید.

توییتر میکروبلاگ است یا یک پیام رسان جمعی ؟

برای تشخیص درست این دو از هم ابتدا باید با تعریف هر دو آشنا شویم.

میکرو بلاگ، بلاگی است که تعداد پست‌ها در آن زیاد بوده ولی نویسنده با محدودیت کاراکتری همراه است، که این محدودیت کاراکتری معمولا بین 140 تا 200 کاراکتر است.

فکت: فیس‌بوک و توییتر هر دو جزو میکروبلاگ‌ها محسوب می‌شوند؛ ولی این نوع بلاگینگ محبوبیت اصلی خود را مدیون توییتر است.

میکروبلاگ‌ برای افرادی است که یک بلاگ شخصی می‌خواهند اما به هر دلیلی توانایی نوشتن بلاگ(با تعداد کاراکتر بالا) را ندارند. یک بلاگ شخصی (PERSONAL BLOG) می‌تواند بقیه را از این که در زندگی شما چه می‌گذرد، مطلع کند؛ اما همه نمی‌خواهند ساعت‌ها برای نوشتن یک پست وقت بگذارند و دسته‌ای از آن‌ها که تعدادشان کم هم نیست، به مختصر و مفید گویی علاقه دارند. این باعث می‌شود که این دسته افراد میکروبلاگینگ را ترجیح دهند. برای مثال: شخص فقط می‌خواهد بگوید "امروز رو برای خرید ماشین جدید صرف کردم؛ ولی چیزی پیدا نکردم." یا "فیلم مغزهای کوچک زنگ زده رو دیدم و بازی نوید محمدزاده رو دوست داشتم."

پیام‌رسان جمعی به برنامه‌هایی گفته می‌شود که پیام را از فرستنده، دریافت و به گیرنده می‌رساند. به گونه‌ای که هر رخدادی که در نقطه‌ای اتفاق می‌افتد، فردی دیگر از آن به‌سرعت  باخبر می‌شود.

توییتر به‌عنوان یک میکروبلاگ شروع به کار کرد، اما به‌عنوان یک راه ساده برای تایپ سریع اتفاقات در حال رخ دادن رشد کرد، بر این اساس، توییتر چیزی بین یک میکروبلاگ و پیام‌رسان جمعی و فوری است. فرقی نمی‌کند در خیابان باشید و بخواهید اتفاقی را به گوش عده‌ای برسانید، یا بخواهید برای رویدادی که توسط برند شما تدارک دیده‌شده، افراد را جذب کنید. توییتر یک ابزار برای ارتباط سریع با گروه‌های مختلف از جامعه است، ارتباطی کوتاه، با جزییات و فکر شده چون می‌دانید مخاطبی که شما را دنبال می‌کند حتماً در مورد توییت‌های شما فکر می‌کند.

 

آیا توییتر ابزار تبلیغات یا بازاریابی به حساب می آید؟

هزاران نفر از مردم، خدمات استخدام خود، مشاوره تجاری، محصولات و فروشگاه‌های خود را با استفاده از توییتر تبلیغ می‌کنند و این کار جواب می‌دهد. امروزه کاربران مدرن اینترنت، از تبلیغات تلویزیونی خسته شده­اند و ترجیح می‌دهند تبلیغات سریع، کوتاه باشد و به خواست خودشان فعال شود. توییتر دقیقاً همین است؛ زمانی که شما روش های کار کردن با توییر را یاد بگیرید و همینطور اگر آموزش توییتر را ببینید، می‌توانید نتایج تبلیغاتی خوبی را با استفاده از آن به دست آورید.

 

توییتر چگونه کار می کند؟

استفاده از توییتر بسیار راحت است. شما می‌توانید با نصب برنامه توییتر و ایجاد یک حساب کاربری  به طور رایگان ثبت نام کنید و عضو شوید. لازم به ذکر است که در ایران باید از فیلتر شکن مناسب برای ورود به توییتر استفاده شود.

 سپس توییت هایی را روزانه، ساعتی، یا هر زمانی که مایلید، می‌توانید پست کنید و افرادی که می‌شناسید، تشویق کنید تا شما را دنبال کنند و توییت های شما را در فیدهای توییتر خود ببینند. همینطور افرادی که شما را دنبال می‌کنند، توییتر از شما می‌خواهد که شما هم متقابلا آنها را دنبال کنید.

برای دریافت فیدهای جذاب توییتر، اشخاص جالب یا افراد مشهور را دنبال کنید و اگر توییت های آن ها آن طور که فکر می‌کردید جالب نبودند می‌توانید آن ها را آنفالو کنید.

اگر روزانه به حساب توییتر خود سر بزنید، می بینید که به طور مداوم افرادی که دنبال می‌کنید توییت‌های جدیدی می‌گذارند. البته در توییتر اصطلاحاتی وجود دارند که در مقاله اصطلاحات توییتر می‌توانید با آن ها آشنا شوید.

 

ویژگی های توییتر چیست ؟

توییتر ترکیبی از پیام‌رسانی فوری، وبلاگ نویسی و نوشتن متن است؛ اما با محتوای مختصر و مخاطبان گسترده. اگر شما علاقه به نوشتن و نویسندگی دارید و چیزی برای گفتن دارید، توییتر کانالی است که ارزش کاوش دارد. اگر دوست ندارید بنویسید؛ اما در مورد یکی از افراد  مشهور، یک موضوع سرگرمی خاص یا حتی پسر عموی شما که مدت طولانی هست که گم شده کنجکاو هستید، توییتر یکی از راه های ارتباط با آن شخص یا موضوع است.

 

کاربردهای اصلی توییتر چیست ؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد توییتر برای افراد مختلف کاربردهای متفاوتی دارد؛ اما وقتی به سلایق کاربران ایرانی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که توییتر علاوه بر کاربردهای بیان‌شده، کاربردهای دیگری هم دارد که با استقبال خوبی مواجه شده‌  است.

با نگاهی به صفحات توییتری خبرگزاری فارس، تسنیم، ایسنا، مهر، ایرنا و غیره یا هر خبرگزاری دیگری  متوجه خواهید شد که اخبار مختلف اعم از ورزشی، سیاسی، اجتماعی و غیره اولین بار از صفحات توییتر آن‌ها منتشر می‌شوند. علاوه بر این قابلیت، میکروبلاگینگ توییتر به خبرنگاران این امکان را می‌دهد که خبرهای دست‌اول را با مخاطبانشان در اکانت توییتر خود به اشتراک بگذارند و عموماً با واکنش‌های کاربران مواجه شوند. تعداد بالایی از کاربران نیز، صرفاً برای خواندن خبر و آگاه شدن از اوضاع محیط پیرامون خود از توییتر استفاده می‌کنند و حتی مطلبی هم توییت نمی‌کنند.

همچنین جالب است بدانیم که رئیس‌جمهور ایران و وزیر امور خارجه و بسیاری دیگر از مقامات و سیاستمداران ایرانی و خارجی در توییتر، حساب‌های کاربری فعال دارند. می‌توان؛ گفت مشهورترین آن‌ها ترامپ است که از شروع دوره ریاست جمهوری خود نشان داد به توییتر علاقه خاصی دارد.

یکی دیگر از کاربردهای توییتر استفاده از آن در دیجیتال مارکتینگ است. توییتر علاوه بر اینکه خود در ازای مبلغی توییت‌ها را به مخاطبان هدف‌گذاری شده نمایش می‌دهد، پایگاهی برای جذب مخاطب توسط محتوا هم هست. محتوای درجه‌یک مخاطبین درجه‌یک را جذب می‌کند و محبوبیت را افزایش می‌دهد. بنابراین توییتر بستری مناسب برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی فراهم آورده که در آن می‌توان به‌طور مستقیم از سلبریتی‌ها و افراد محبوب کمک گرفت و پیام خود را از زبان آن‌ها و با ادبیات مناسب  به مخاطبان رساند. نکته قابل‌توجه در توییتر این است که، بسیاری از سلبریتی‌ها و سیاستمداران نسبت به کاربران عادی، دنبال کنندگان کمتری دارند و این برای فعالان دیجیتال مارکتینگ فرصتی را ایجاد می‌کند تا با هزینه‌ای کم، محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد مخاطبان بسیاری را جذب نمایند، البته بهتر است محتوای تولیدشده توسط  یک فرد متخصص در زمینه توییتر تولید و نشر یابد. به‌طور مثال بازیگری با 50هزار فالوور برای تبلیغ یک برند در توییتر خود بابت یک توییت 5 میلیون تومان دریافت می‌کند، ولی کاربری معمولی، با 80هزار فالوور، با مبلغی کمتر از یک دهم مبلغ درخواستی بازیگر، سه توییت تبلیغاتی برای شما می‌نویسد که به‌واسطه‌ی قلم خاص خود مخاطبان بیشتری را در برمی‌گیرد.

با توجه به قابلیت‌های توییتر در تبلیغات شبکه های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ، آژانس تبلیغاتی راز به‌عنوان پیشرو درزمینه‌ی تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ در ایران، تبلیغ در توییتر فارسی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در توییتر به شکل اصولی را به خدمات خود اضافه کرده و آماده ارائه خدمات به کسب‌وکارها می‌باشد. 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.